Love Laos

Vi har varit i Laos.

Ungefär 10 dagar. Vi började med huvudstaden. Vientiane. Där spenderade vi två nätter och gjorde en cykelutflykt till Buddhapark - tidigare inlägg -

På schemat efter Vientiane: Vang Vieng. Här blandas de bästa av backpackerns två världar; underbar naturupplevelse och underbar spritupplevelse. Staden sträcker sig ett par killometer längs Nam Song floden.


Och det är Nam Song som är den stora magneten. Flodbanksbarer där inkastarna bokstavligen fiskar upp gästerna ur floden. Man köper drinkar i hinkar och vinkar när man vill bli uppfiskad till nästa bar. Ner för floden tar man sig antingen i en "tube" (gummi-ring) eller som vi gjorde, i en kajak.

(Inte min bild)

(inte min bild)

Valde man kajak ingick även en vattengrottsexpedition. Längst inne i grottan fanns det lera som man skulle måla sig med. Det gav tur.

Vang Vien var väldigt fint. Där spenderade vi två nätter.

Laos är ett land där infrastrukturen inte ligger i framkanten. Detta fick vi uppleva när vi åkte buss mellan de olika städerna.





Luang Prabang var nästa stopp. Här kom åter våra paddelkunskaper väl till pass.




I Luang Prabang besökte jag "China Frendship Hospital". Där drogs mitt stift ut ur fingret. Nästan helt återställd, bortsett från att nageln lyser med sin frånvaro.

Efter en natt i Luang Prabang satt vi åter i en nattbuss. Denna gång med Huay Xai som slutdestination. Från Huay Xai kan man ta en båt över till Thailand. Vilket vi gjorde. Men inte först.

Huvudanledningen till varför vi tagit oss an norra Laos var nämligen att vi skulle göra det så kallade "The Gibbon Experience".

The Gibbon Experience
Vi fick lämna våra väskor på anmälningskontoret i Huay Xai. Istället packade vi våra mindre väskor så att vi skulle klara tre dagar i regnskogen. Kamera, extrabatterier.

Två Toyota pickup hämtade upp våran grupp på 16 personer. Tre leriga timmar senare var vi i -byn- . Från och med nu skulle vi ta oss fram på två sätt. Vandra. Och linbana. Jag föredrog linbanorna. Smidigt när man ska från ena sidan av dalen till den andra. Och smidigt när vi skulle ta oss till de trädhus där vi spenderade nätterna. Den längsta linbanan vi åkte var strax över 500 meter lång.

The Gibbon Experience var en unik upplevelse som förstärktes av att vi hade en otroligt bra guide och en otroligt bra grupp. Djuren vi fick se var över förväntan. Jag låter bilderna tala för sig själva.





















Det var fler än vi som trivdes i trädhusen








็Ca 10 cm i diameter.







Morgon


Laos var en bra upplevelse!

--
Sebastian






Kommentarer
Postat av: Marie

Helt fantastiskt! Jag vill också åka dit! Vad var det för orm??? Fick ni gå den sista biten till campen?

2010-10-17 @ 12:04:48
Postat av: tina eskilsson

My God, säger jag bara..

2010-10-17 @ 20:52:30
Postat av: Staffan

Tack för att vi fick se detta. Verkar ha varit en riktig höjdarupplevelse på fler sätt...

2010-10-17 @ 20:53:18
Postat av: Sonia

Underbart! Vilken fantastisk upplevelse och vilka härliga talande bilder!

2010-10-18 @ 08:57:29
Postat av: Sofia

Asså... wow :D Fett kul med linbana! Spindlarna skulle jag dock ha klarat mig utan, usch ;P

2010-10-18 @ 14:17:26
Postat av: Anton

haha ja det va grymt! Mm man fick gå en del, 760 trappsteg i djungeln för att komma till/från vårt trähus till de andra linorna.. Det var tydligen en giftig orm.. Green snake kallade de den.. :/

Spindlarna va snygga jag tyckte mindre om de råttor/stora djungelmöss som också bodde i taket..

2010-10-20 @ 05:03:26
Postat av: Petter

Wööööw!

2010-10-21 @ 20:39:15
Postat av: Vilgot

Wooooow! Ser ut som ett ställe där typ star wars ewoks bor :P

2010-10-23 @ 13:28:52
Postat av: Malin

Åh vad coolt, allihop!!! o det där med flodbanksbarer lät ju assoft! Kul med massa bilder! Du skriver bra, Sebastian!

2010-10-31 @ 04:56:09
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0