Buss i Kambodja

Tänkte skriva lite kort om en bussresa för det va fan SICK!

Igår vid 18 bestämde vi att vi skulle åka till kusten i kambodja. En stad som heter Sihanouk Ville. Vi fick höra att det gick en nattbuss som skulle hämta upp oss kl 19 från hotellet. Så snabba puckar, äta, packa och checka ut.. En minibuss hämtade upp oss och körde oss till den större bussen.. De hade hypat bussen ganska rejält med att det skulle va sovstolar med extra benutrymme och en Nightshow på tv och egen filt och så.. Vi kom fram till bussen och den såg rätt så bra ut.. inte lika fin som på bilden men det va stora schyssta stolar (bara tre i bredd i bussen) och det gick att luta bak väldigt mycket.. så jag va på väldigt bra humör när vi satte oss i bussen... Tydligen var det bestämda platser och killarna som arbetade på bussen var tydligen tvungna att va så omständiga och stå ivägen så mycket som m,öjligt för att se till att alla satt på exakt rätt plats.. Jätteonödigt tyckte alla på bussen.

Det spelas någon slags konstig kambodjansk-dansbands-kareoke-show på tvn och ljudet var högt i de många högtalarna som va väl utspridda i hela bussen. Jag tänkte okej, det där är kanske den dummaste musik jag hört (synten spelade såklart de förinprogramerade trumbeaten.. ni förstår kanske lite) Jag trodde självklart att det bara var lite bakgrundsmusik medans man satt och väntade på att bussen skulle åka.. När vi börjar åka är dock dansbandspopen kvar på med om möjligt lite högre volym.. Jag tänker okej, de stänger av snart när de ska sätta på "Nightshowen".. Jag börjar läasa min bok. Efter 1 sida släcker de ner läsbelysningen och all annan belysning i bussen. Utom tv med den hopplösa musiken..  Tiden går.. Jag har öronproppar men hör musiken alltför bra iaf.. Inser plöttsligt, Helvette! det hör kanske är Nightrshowen..! Film hade sebastian sagt! kl var 20.00 och nightshowen skulle hålla på 3 timmar enligt broshyren.. jag försöker förgäves sova i en timme med den galna musiken.. Varje låt låter exakt likadan.. med möjligen lite olika synttrumkomp och olika kambodjanska sångare och sångerskor som bytrer av varrandra. Bussen stannar hela tiden och oftast är det svårt att lista ut varför.. Bussresan skulle ta 8 timmar sa hon vi köpte biljetter av. Och nu insåg vi varför.

Efter en timme komer jag på att jag måste filma skiten och ska precis plocka fram min kamera NÄR DE STÄNGER AV! Lycka!! det är helt mörkt och tyst och äntligen kan man sova.. Det går ca 3 minuter och en kille två stolar bakom sätter på typ samma jäkla sjuka musik på sin mobil på högsta volym ur de små högtalarna, med musikvideo och allt.. jag tror inte det är sant, det är för högt för att jag ska kunna sova.. Sebastian sitter längre bak snett brevid killen och jag frågar Sebastian om han kjan be honom stäbnga av eller sätta i lurar eller nåt..
-excuse me Sir? Can you turn the musik off please, we cant sleep? -No, svarar han kort och fortsätter lyssna.. Vi är chockade och Seb sätter på egen musik.. jag försöker härda ut i kanske 10 minuter tills det kommer en extra stark och munter dansbandspopkareokelåt. och jag inte kan hålla mig. Fan jag lackar! Jag går fan bak och säger till på skarpen! utbrister jag, och förvånar nästan mig själv. Oliver låter mig komma ut och jag går bak till snubben..
Han är en ganska ung kille som ler ett lyckligt leende när jag säger nåt i stil med -Excuse me? can you turn this off? Han fattar ingenting.. -Do you have earphones? frågar jag och gestikulerar och försöker få fram något slags tekenspråk för hörlurar.. han bara skrattar och säger -eehehe noo? jag försköer vidare, We cant sleep.. och visar igen med charader, inte, sova. han fattar ingenting och ler förvirrat.. Jag ger mig inte, han kan inte sitta på en sovbuss och hålla alla vakna, det är liksom inte okej. You (pekar på honom) Turn It (pekar på hans telefon) Off (drar med pekfinget över halsen för att tydlig visa att den ska fan AV!) Han fattar fortfarande inte, eller så är han väldigt bra på att låssas inte fatta.. En kille i stolen framför som följt vår "koversation" och som tydligen fattat vad jag försöker få fram. (han håller desutom med mig har jag sett på hans irriterade blickar) Han säger en kort mening på kambodjanska och killen fattar dirrekt och stänger av sin telefon. Victory! jag går nöjd tillbaka till min platts och tänker att nu ska jag fan sova gott :)
Det går 5 minuter sen kommer tv på igen! Nightshowen, som tydligen inte va danbanskkareoke utan en film skulle börja. Världens sämsta intromusik och Titeln Yes Madam. Okej, undra vad det här är... 
Det är svårt att beskriva hur dålig filmen var. Det skulle nog klassas som actioncomedi.. Huvudpersonen va en kvina med en pistol som försvarade sig mot blottare och andra som verkade va ute efter att döda henne genom att skjuta dem så att de flög. Det var dubbat till kambodjanska.. eller så var alla röster bara inspeladae efter i en studio.. Pappa du skulle se det som skräckexempel. När någon sa något i filme försvann allt annat ljud (och det är en actionfilm med flygande bilar och skottlosning). Allt är otroligt fult och dåligt gjort och fastän de pratade kambodjanska (tror jag, det va inte heller textat) så märkte man att de var otroligt dåligt röstskådespeleri.. aja hur som hälst, jag satt och gapade och skrattade de första 10 minuterna av filmen tills jag inte stod ut längre.. och jag blundade och tänte, ja den kan ju iaf inte va speciellt lång när den inte verkar ha någon handling iht.. Nja ca 1,5 timmar senare är filmen slut.. Okej, najs, nu sova... Näädå Filmen börjar om från början.. exakt samma film Igen.. Jag tror inte det är sant, men är för trött för att gå fram och försöka göra nånting åt det.. De måste ju upptäcka det snart. Jag tror jag somnar ett tag.. Vaknar upp och känner igen mig i filmen att det är ungefär i mitten.. Kan inte somna om.. går kanske 10 minuter innan de äntligen upptäcker misstaget och de stänger av..
Nu är det iaf tyst och mörkt. Bussen stannar däremot hela tiden. och verkar så stille lika mycket som den åker.. och ofta när den stannar tände det, och ibland kommer det på någon eller någon går av.. (oftast verkar ingenting hända)
Det går många timmar. Kl 4 skulle vi vara framme enligt den information vi fått. Ingen säger var man är när man stannar men men, hoppas de säger till när vi ska av.. (jag va tveksam) 
Kl 6 på morgonen stannar bussen igen.. och efter ett tag kommer någon och säger att bussenbara går hit.. Bra! det var hit vi skulle.. Folk har gått på bussen och redan börjat tjata på alla nyvakna resenärer att de ska åka med deras tuk tuk.. så kan det va.. Mike, en amerikanare från Califonia som vi träffa på bussen berättar om ett hostel han hört ska va bra och vi tar följe med honom..

Så nu iaf efter 10 timmars galen bussfärd är vi vid kusten och bor i en bungalow för 6 dollar/natt (15kr var!)

Hah blev allt ett ganska galet inlägg det här, men behövde få ut lite aggresioner tror jag.. va ju en upplevelse iaf. Och nu vet man vad man har att vänta sig... i Laos ska det tydligen vara ännu värre står det i lonely planet..

Imorrn kanske det blir dykning eller vattenskoter eller nåt skoj. :)

Kommentarer
Postat av: Marie

Vad jobbigt - otroligt, men kul att läsa för oss på andra sidan skärmen.

2010-09-28 @ 20:13:27
Postat av: Sonia

Vilka galna upplevelser ni får vara med om! Men nu tycks ni till slut ha det bra i en bungalow vid havet - det låter verkligen inte så dumt! Hoppas det blir några sköna dykningar eller annat. Kul att läsa er blogg!

2010-09-28 @ 21:47:59
Postat av: Anonym

Låter som en underbar resa. Ska se om jag kan få tag på filmen, så kanske vi ser den på filmkväll ;)

2010-10-03 @ 21:01:41
Postat av: Petter

Sa Petter. Och vi ser den när ni kommit hem såklart.

2010-10-03 @ 21:02:32
Postat av: Marie Avén

Heej alla tre! Vilka historier och vilken förfärlig bussresa MEN nu låter det som om allt har ordnat till sig. VILL OCKSÅ BO I BUNGALOW!!!

Kul att läsa Er blogg!Vill se fler bilder och ser fram emot nästa inlägg! Här är väldigt mörkt tidigt på morgonen och på kvällen - typ höst -så NJUT av varje sekund! Hade gärna bytt ut lite "tandsvårdsjobb" mot en hängmatta i Asien:)

Kram!

2010-10-05 @ 21:14:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0