Man ska va nara att do for att kanna att man lever!


(vi lyckas inte fa till aao pa de har datorerna, tyvarr, ursackta, forlat)


Igar va en spannande dag! sebastian var hos doktorn igen pa formiddan, jag och oliver har hort och insett att smidigaste sattet att ta sig runt pa bali ar genom att hyra moped. det ar billigt (40kr/dag), finns overallt man kan aka overallt man behover inte sta i bilkoer osv osv. Jag och oliver hade tidigare snackat om att vi borde gora det nan dag. Jag hade trottnat lite pa att bara va i kuta och kannde att fan idag skulle va asnajs! Seb som skadat fingret ville inte kora sjalv, sa vi kunde ju passa pa nar han va hos lakarn...

Nar vi vall bestamt oss att ja fan, vi hyr varsin moped och aker till ett tempel som ser ut att ligga hyffsat nara, Da kommer oliver pa andra/battre tankar.. Faan Anton, det ar asfarligt! vi kan ju do.. och jag holl visserligen med honom, men kannde anda att fan vi maste ju testa! jag hade laddat flera dagar kanndes det som :) Oliver, vis som han ar, sa nagot i stil med: Assa om du verkligen vill sa ar det ju trakigt om du inte ska gora det pga mig.. Sa vi kan ju saga att det har ar ditt Wildcard.. Du far saga en grej som jag inte vill gora, som jag gor iaf, sa maste du gora nat jag vill som du inte vill...

sure okej sager jag! man ar ju bara ung en gang.. och vi hyr mopeder! (far se om jag far angra att jag gick med pa wildcard-iden senare :/ )

Sebastian kommer lagligt nog tillbaka nar vi precis skulle ge oss ivag! sa att han kan folja med :)
Eftersom jag akt moped typ max en gang tidigare och darfor ar den klart mindre erfarna foraren, (oliver hade tydligen en gang i tiden tagit mopedkorkort..) sa akte seb bak pa olivers moped!

Ut i vanstertrafiken! laskigt, men fan det funkar!

Vi aker och tankar, seb lanar min iphone och anvander dess inbyggda kompass for att se om vi ar pa vag at ratt hall (lol aao) Trafiken ar helt galen! men vi tar det sa lungt det bara ar mojligt. Man va ju tvungen att hanga med i rytmen hyffsat iaf for att inte vara traffikfarliga.. Men men, nu kor vi.. Vi kommer till ett storre trafikljus. Oliver kor forst men vi vet inte riktigt hur vi ska kora, men kommer pa ungefar i mitten av korsningen att vi svanger fel och andrar kurs pa ett inte sa jatte snyggt satt.. Men fan, det va ingen fara och alla kor som idioter har (tanker jag nu i efterhand)
For det som hande sen var namligen...

lite spannande nu va? nara och kara dar hemma ;p

Vi klarade oss helt oskadda genom korsningen (det va egentligen ingen dirrekt fara, mest att det sag lite konstigt ut...) Men vi kor vidare i kanske 5 minuter och sa hor jag en man pa en motorcyckel som kort upp gamsides med mig, saga nat pa indonesiska och han kor forbi och jag ser, Oj shit det ar en polis.. Okej, han verkar vilja att vi ska stanna.. Visst, inte mkt att snacka om vi stannar...

Detta visste vi sedan innan: Oliver har inget korkort med. det har jag Men. Man maste egentligen ha ett internationellt korkort. Det kan man kopa nanstans av myndigheterna for 200,000Rp men ingen gor det. Det alla gor ar att de mutar Polisen nar de blir stopade istallet.. det ar billigare (sags det)..

Polisen ar arg! Driving licence! sager han pa dalig engelska.. oliver forklarrar att han inte har nagot alls, och jag visar upp mitt svenska och forsoker spela forvanad nar han berattar att man maste ha internationall.. 2 miljoner rupier var skulle det kosta oss om han gav oss boter som vi da skulle behova ga till myndigheterna och betala. for er som inte har koll pa indonesisk valuta: det ar ca 1800kr. Vi fragar honom om det inte pa natt satt gar att losa pa platts (snyggt ;) Men han spelar svar och forkarar att han foljt oss sedan the traficklights, och att vi korde olagligt dar.. Han tar upp ett kort dar det star olika belopp boter och visar med en otroligt lang acklig nagel hur mcket vi maste betala igen. Helvette tanker jag. men vi haller alla tre lugnet.. Jag tar fram min plonbok och kollar hur mycket pengar vi har.. Vi kunde ju fortfarande inte vara sakra pa att han tar emot mutor, aven om det borjar verka som det.. annars hade han ju bara gett oss borter istallet for att sta dar och tjafsa om det.. Sa jag erbjuder honom de rupier jag har pa mig, kanske cirkus vart i svenska 50kr. Nej sager han.. jag ar skakig. det ar en balanesisk polis liksom, vad som hallst kan handa tankte jag. jag tar fram min fina rulle med "bribemoney" pa 25 US$ som jag har med mig val gomda i min plonbok.. Och kan inte mycket annat an att erbjuda alla 25... han tar emot dem och sager.. Not enough, 50 US$... Fan da, jag vet inte hur man gor santhar.. jag marker att jag skakar lite pa handen som haller plonboken.. han vill ha 20 000Rp (18kr) till sa ar han nojd.. han far det. och vander sig till oliver.. And you? haha det va ju tydligt att det va for bada vi betalade forst.. Men oliver hade inga pengar som han gjorde tydligt fran borjan, och vi fick aka vidare, med en varning om att inte kora fel i trafikljusen :)

Hahaha nar vi korde vidare och min puls lagt sig borjade jag asgarva xD sjalv pa mopeden i 65km/h pa en landsvag satt jag och garvade lange.. dels antar jag av lattnad att inget varre hande, men framfor allt for att det va javligt roligt i efterhand. Muta en polis, Check!

Vi insag att polisen maste vart helt lycklig da man tydligen (om man var lite skillad och mer varldsvan) kunde komma undan med ca 30 000Rp.. Men haha, upplevelsen i sig var fan vard 25$ :D

Resans mal var valdigt fint och engligt mig helt klart vart, Men jag har ingen ipodsladd sa kan inte lagga upp bilder, det blev langt nog bara sahar ;) Desutom vantar Seb pa internettcafet har pa att jag ska bli klar, sa det far bli nan annan gang kanske.

Vart att tillagga ar att vi kom tillbaka till hotellet utan nagra personskador. Oliver var dock hyffsat sur, da han som han sa att han trode han skulle do flera ganger.. men eftersom han lever ar ingen skada skedd :) Men vi hyr nog inte mopeder igen skulle jag tro.. ;( Det va fan lite val farligt, aven om jag tyckte det va skitkul!




Anton








Kommentarer
Postat av: Petter

Haha fan vad härligt! Nu är det bara att leta upp lite knark och transsexuella horor så är resan komplett!

2010-09-11 @ 17:23:09
Postat av: Pappa Thomas

Ni verkar leva lite väl farligt. Trafiken i 3e världen är inte att leka med...

Men nu verkar det ju inte bli fler mopperesor :)

Vi håller tummarna.

2010-09-11 @ 18:21:03
Postat av: Hanna

Haha! Live free- Die hard, är det inte så? Gött, ni ser efter varandra. Det är oerhört roligt att läsa om era strappatser. Take care (fast det verkar ni göra redan!)

2010-09-11 @ 20:34:15
URL: http://ignitoon.blogg.se/
Postat av: Moder Teresa

Vad hade ni på huvudet? Gissar inget?? Ta taxi i stället!

2010-09-12 @ 10:05:56
Postat av: Anton

haha jovisst :P knark har vi fått erbjudet ca 1000 gånger, men det och horor är inte riktigt vår grej så vi nöjer oss med mutor :)



Jodå vi är försiktiga, var inte oroliga :)

2010-09-12 @ 10:21:59
URL: http://twofortheroad.blogg.se/
Postat av: Sonia

Jättekul att läsa om era hiskeliga strapatser!

Kram från Farmor



2010-09-15 @ 22:13:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0