Sjukvården på Bali

Bali är en fantastisk ö. Oerhört hjälpsam befolkning. Villiga men inte alltid kunniga.

När jag klev upp ur vattnet i söndags satt inte längre surfbrädan fast vid mitt högerben. Jag hade tagit loss den. Anton tog hand om brädan. Då satt min nagel kvar på fingret. Men det var knappt. Mitt högra ringfinger hade böjt sig vid nageln, åt helt fel håll. Uppåt och framåt. Men det satt fast.

Jag blödde ganska mycket. Men det gjorde inte särskillt ont. Vatten + adrenalin ?

"Grabbar, jag har skadat mig"
"Bad?"
"Jag tror att jag har brutit fingret"

Halvägs upp på stranden blir jag uppmärksammad av några balineser som tillbringar dagarna med att hyra ut surfbrädor på stranden.

"Need to see doctor."

Oliver var hack i hälarna!

Vi hade tidigar noterat att det fanns en "Surfing and traveling medical clinic" på samma gata som vår hostel. Bara några hundra meter från där vi befann oss.

Den snälla balinesen skjutsade mig på sin moped till surfing kliniken. Oliver sprang hem och hämtade den oranga mappen.

Jag blev ompysslad av först en sjuksköterska och sen en kvinnlig doktor. Jag hade haft tur, fingret var inte brutet. De behövde bara ta bort nageln, sy lite spontant  såret, bandage på och jag kunde komma tillbaka om två dagar fär prosseduren "push the finger in right position". 

Jag vet att olyckor händer händer. I den oranga mappen fanns därfär mitt resefärsäkringsbevis. Det fick doktorn fylla i.

Jag gick tillbaka till kliniken dagen efter. Läkare nr 2 säger att allt kommer bli bra, fingret är inte brutet. Byte av bandage. Anton fotar, och svimmar nästan.

Två nätter efter olyckan: jag läser i Lonely PLanet guiden om BIMC Hospital. "A modern western stylic hospital". Dit vill jag gå.

Helt plötsligt är jag inte lägre i slummen med trasiga gator och armbandsfärsäljande barn. Jag är på ett modernt sjukhus. Jag välkomnas av en Engelsk accent. Det går 10 minuter och under dessa hinner jag träffa en sjuksjköterska, en läkare och en röntgen-kille. Två fina bilder. Fingert är brutet. Vill du träffa en ortoped?

"We will cover all expenses."
-- SOS International Denmark

Bra med försäkring.

De första två läkarna jag träffade var båda säkra på att mitt finger inte var brutet. De tog min nagel och sydde i såret.

Det första --läkarteamet-- jag träffade röntgade handen, tog blodprov, tvättade mina skavsår, gav mig dropp, vaccinerade mig mot någon slags inflamation som skulle kunna uppstå, tog mitt blodtryck, puls, temperatur, rötgade bröstkorgen, gav mig sjukhuskläder bedövade höger arm från axeln, tog bort de gamla stygnen, öppnade  mitt sår, gjorde rent, fixerade benbitarna med en kil stängde såret sydde igen och lät mig sova kvar i ett eget rum. Dagen därpå fick jag efter frukosten prata med en svenks sjuksköterska.

I morgon ska jag dit igen. Det känns tryggt. Får se hur länge vi orkar vara kvar på Bali bara...

--
Sebastian


Kommentarer
Postat av: Malin

Uuh stackars dig..! Men härligt med ett bra sjukhus. Krya!!

2010-09-09 @ 12:32:16
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/
Postat av: Jonathan

Vad tur att det inte är som på svenska sjukhus, det lät som en riktigt trevlig upplevelse. Ta det chill och stanna på bali nu ett tag?!



kramar från C & J

2010-09-09 @ 22:53:26
Postat av: Anonym

In my professsional opinion - this finger is definately broken.



Håller ned ovan. Chilla på Bali ett tag. Hör av dig efter nästa besök på kliniken.



s

2010-09-09 @ 23:02:41
Postat av: Petter

The world breaks everyone, and afterward, some are strong at the broken places.

-Ernest Hemingway



samt



Man is not made for defeat.

-Ernest Hemingway



Låter som en bra start på resan! ;)

2010-09-10 @ 20:16:48
Postat av: Seb.

tack petter!

2010-09-11 @ 14:57:02
Postat av: anton

haha, petter fan vad pretto att citera hemingway :D i like it!

vi tar hand om sebastian så var inte oroliga, vi tvättar hans friska hand och smörjer honom med solkräm ;)

tycker han tar det väldigt bra trots allt måste jag säga :)

2010-09-11 @ 15:08:05
Postat av: Petter

Jag tänkte att det kanske behövdes lite stöd, och vad lindrar såren bättre än lite motiverande citat från ens favoritförfattare.

2010-09-11 @ 17:13:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0